Siin on intuitsiooni kasvatusteadustes laiemalt avatud, sh filosoofilise plaani võrdluses. See on üks mu uurimistöö põhiallikaid.
Mis informaalset ja mitteformaalset õpet puudutab, siis vaidlevad teoreetikud tegelikult mitteformaal- ja informaalhariduse piiride üle. Vanemad definitsioonid ütlevad nii:
* Mitteformaalne haridus (nonformal education) - formaalhariduse väline haridus, mis omandatakse organiseeritud õppetegevuse kaudu ja on mõeldud kindlatele huvigruppidele, toimub vastava ala asjatundjate poolt koostatud ja ühiskonnas küpsenud vajadustest või tellija soovidest lähtuvate kindlate õppekavade alusel (seotud tööalase koolitusega). Tähendab kutse-, ameti- ja/või erialaste teadmiste ja oskuste täiendamist ja ka ümberõpet töökohas või koolitusasutuses. Leiab aset näiteks täiskasvanuõppeks loodud asutustes või konverentsisaalides, puhkemajades vms.
* Informaalne haridus (informal education) - vabahariduslik õppimine, mis põhineb õppija isiklikul huvil ja võimaldab isiksuse, loovuse, annete, initsiatiivi ja vastutustunde arengut. Orienteeritud eluharidusele ja elukompetentsi suurendamisele, eesmärk elus toimetuleku tõhustamine, sotsiaalsete oskuste täiendamine jms. Omandatakse olenevalt vajadusest ja võimalustest erinevates õppevormides (kursus, õpiring, seminar, isesisev õppimine).
Tänases käsitluses on need aga aegunud (olgugi, et pärinevad veel 2007. aasta sügisel meile kui esmakursuslastele jagatud paberkandjal slaididelt - milles kahjuks polnud viiteid).
Mina mõistan ning tegelikkuses võib nii tööalase kui huvialase koolituse/kursuse panna mitteformaalse hariduse alla ning mõista informaalse õppimisena juhuslikku õppimist e ettekavatsematut, sotsiaalses ruumis läbi interaktsiooni toimunud protsessi:
http://www.mitteformaalne.ee/index.php?mid=107
Andragoogilises käsitluses elamine = õppimine, mistõttu suur osa inimese õppimisest jääb informaalse ning juhusliku õppimise piirimaile.
Tallinnas on kättesaadavad järgmised raamatud (http://ester.nlib.ee) :
1. Šukytė, D. (2007). Nonformal education model : theoretical and empirical justification. Vilnius: Vilniaus pedagoginio universiteto leidykla
2. Cheetham, G. (2005). Professions, competence and informal learning. Cheltenham; Northampton: Edward Elgar
3. Jarvis, P. Täiskasvanuharidus ja pidevõpe : teooria ja praktika
Eesti Vabaharidusliidu kirjastus on andnud välja rea vabaharidust, sotsiaalset õppimist jms kajastavaid raamatuid, mis on väga head ja mida julgen soovitada:
http://ester.nlib.ee/search~S1*est?/t{228}Opetaja+raamat/tw~apetaja+raamat/-3%2C-1%2C0%2CB/exact&FF=tw~apetaja+raamat&1%2C5%2C
Väärt allikas:
* Chisholm, L. (2005). Bridges for Recognition Cheat Sheet: Proceedings of the SALTO Bridges for Recognition: Promoting Recognition of Youth Work across Europe, Leuven-Louvain.
Vaata ka EBSCOst
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar